Palaa takaisin edelliselle sivulle

Luovuus sai siivet - tai peräsimen

Norwegian etsii sankareiksi henkilöitä, jotka ovat siirtäneet rajoja.

Ulla Maria Hoikkala, 22.4.2013


Minna Canth lentää Norwegianin peräsimessä maailmalle.

Minna Canth lentää Norwegianin peräsimessä maailmalle.




Luovuus on nyt muotia, mutta mihin vedetään sen raja? Perinteiseen ajatteluun perustuva luovuus on taiteen eri muotoja. Uudenlainen ajattelu tuo luovuuden myös tieteisiin ja liiketoimintaan. Norjalainen Norwegian-lentoyhtiö lentää Norjan väreissä, mutta liputtaa rohkeasti pohjoismaisen sankaruuden puolesta.  

Vuodesta 2002 toiminut Norwegian iski kotimaassaan pitkään vallinneeseen lentämisen monopoliin. Siksi oli luontevaa, että se lähti etsimään sankareikseen norjalaisia henkilöitä, jotka ovat siirtäneet rajoja, haastanneet vallitsevia käsityksiä ja olosuhteita sekä inspiroineet muita. Tällaisia henkilöitä olivat alkuvaiheessa sankareiksi nimetyt Henrik Ibsen, Roald Amundsen ja Thor Heyerdahl.

Yhtiön koneiden peräsimiin on maalattu kansallissankereita - aluksi norjalaisia, mutta toiminnan laajetessa alettiin hakea sankareita myös muista pohjoismaista. Nyttemmin mukana on  jo yli 50 alansa ja aikakautensa sankaria - miehiä ja naisia.

Valintakriteereitä kuvaa hyvin esimerkiksi Selma Lagerlöfin nimeäminen sankariksi. Ensimmäinen Nobelin kirjallisuuspalkinnon saanut nainen, ensimmäinen nainen Ruotsin akatemiassa - monella tavalla rajojen murtaja.


Suomalaisia sankareita

Suomesta mukaan on kelpuutettu toistaiseksi kaksi sankaria - Minna Canth ja Johan Ludvig Runeberg - suomalaisille tuttuja, mutta miten juuri he ovat valikoituneet mukaan.

- Suomalainen Minna Canth kuuluu Selma Lagerlöfin kanssa samaan kategoriaan - hän on kirjailija, journalistivaikuttaja, naisasianainen, eurooppalainen, yhteiskunnan arvojen haastaja. Ehdottomasti sankaruutensa arvoinen henkilö, kertoo mediayhdyshenkilö Jukka Aarnio Norwegianista.

Norwegian toteuttaa sankaruutta myös matkustamossa. Esimerkiksi Runeberginpäivänä 5.2. koneissa tarjotaan matkustajille Runebergin torttuja.

Aarnio toteaa, että ehdotuksia sankareiksi tulee lukuisilta eri tahoilta - muun muassa tunnettujen henkilöiden sukulaisilta. Norwegian järjestää myös kilpailuja, joissa yksityiset henkilöt voivat ehdottaa suosikkisankariaan. Hiljattain Norjassa pidettiin tällainen kilpailu ja kannanottoja tuli ympäri maailman.

Kun puhutaan historiallisista henkilöistä, ikä ei ole ainoa kriteeri valintaprosessissa.
- Pikemminkin halutaan katsoa sitä, mitä henkilö on saanut aikaan ja miten hän on osaltaan haastanut yhteiskuntaa positiiviseen suuntaan, toteaa Jukka Aarnio.

Voimakkaasti kansainvälistyvä yhtiö voi tulevaisuudessa liputtaa myös muiden kuin pohjoismaalaisten sankareiden värejä. Päätöstä siitä, voivatko sankarit tulla Pohjoismaiden ulkopuolelta ei kuitenkaan ole vielä tehty.

Pohjoismainen sankaruus elää siis monessa muodossa Norwegianin peräsimissä.

Vanha ilmiö

norwegian keskinorwegian keski2
Lentokoneisiin maalatut henkilökuvat eivät sinänsä ole mikään uusi ilmiö. Jo toisen maailmansodan aikana esimerkiksi sotilaskoneisiin maalattiin lentäjien mieltä kohottavia kuvia - muun muassa kauniita naisia ja sarjakuvahahmoja.

Monasti taiteilijoina toimivat lentäjät, joiden joukossa oli taitavia piirtäjiä ja maalareita. He taiteilivat kuvat puhdetöinään koneiden kylkiin. Esimerkiksi vuonna 1941 amerikkalainen elokuvanäyttelijä Jane Russell ikuistettiin maskotiksi lentäjänkoulutuskoneen kylkeen Stocktonissa, Kaliforniassa.

Kotimainen Finnair ei ole vielä henkilökuvia maalannut koneidensa kylkiin tai peräsimeen, joskin henkilöiden mukaan on nimetty koneita jo 1960-luvulla. Finnairin ensimmäinen DC-8 -suihkukone nimettiin juoksija Paavo Nurmen mukaan.

Rohkeampaan kuosiin Finnair siirtyi vuonna 2010, kun yhteistyö Marimekon kanssa alkoi ja Maija Isolan suunnittelema Unikko siirtyi Airbus A-340-matkustajakoneen kylkiin.

Yhteistyötä voidaan siis laveerata rohkeasti ja luovasti yli yritysten ja valtakunnan rajojen. Tällaista yhteistyötä on toteutettu mainonnassa jo parikymmentä vuotta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa vaikkapa torakantorjuja Dr. Roach mainostaa yhteisessä mainoksessa silkkilakanoita myyvän Linens' n Things kanssa. Tai Duracell-pupu vaappuu ruokapöydässä istuvan perheen keskelle ruokamainoksessa.

Vain taivas on kattona luovuuden hyödyntämisessä.


Kuvat:
Minna Canth  ©  Creative Commons
Courtesy of Norwegian

Little Gem - LIFE arkistot
Amerikkalainen merijalkaväen sotilas Randall Sprenger viimeistelee Pin up -maskottia B-29 -koneen kylkeen.

Jane Russell - LIFE arkistot
Image by © Bettmann/CORBIS





Riippumaton verkkojulkaisu

Toisinsanoen-verkkolehti on puolueeton ja riippumaton verkkojulkaisu, josta lukija löytää sekä paikallisesti että alueellisesti kiiinnostavia uutisia tapahtumista, elinkeinoelämästä ja ihmisistä.

Lehteä toimitetaan ammattitaidolla ja hyvää journalistista tapaa noudattaen.



Mainostajalle

Haluatko mainostaa Toisinsanoen.fi -verkkolehdessä?

Ota yhteyttä:
toimitus@toisinsanoen.fi

Toimittajat

Lehden toimittajakunta muodostuu kokeneista toimittajista sekä asiantuntijakirjoittajista. Heidän avullaan on helppo sukeltaa toisinsanoen-lukunautintoihin niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa.

Tutustu toimittajiin >

Ideologia

ToisinSanoen tarjoaa vaihtoehdon heille, jotka haluavat lukea riippumattomia uutisia lähialueelta ja hieman kauempaakin.

Lehtemme lukijakuntaan kuuluu myös eri maissa asuvia ulkosuomalaisia.


© 2017 | Toisin Sanoen