Palaa takaisin edelliselle sivulle

Irti pulpetista

Lisää luovuutta luokkahuoneisiin

Ulla Maria Hoikkala, 6.7.2016


  • Ulla Maria Hoikkala

    Aleksi Kuulusa hahmottelee omaa osuuttaa luokkahuoneen seinään.

    Aleksi Kuulusa hahmottelee omaa osuuttaa luokkahuoneen seinään.


  • Ulla Maria Hoikkala

    Ohjaaja Vesa Linnasmaa ja lehtori Saija Liikka ovat poikien apuna.

    Ohjaaja Vesa Linnasmaa ja lehtori Saija Liikka ovat poikien apuna.


  • Ulla Maria Hoikkala

    Valmis graffiti seinällä on väriläikkä, joka vetää katseet puoleensa. Käsityksen työn koosta antavat edessä olevat tuolit.

    Valmis graffiti seinällä on väriläikkä, joka vetää katseet puoleensa. Käsityksen työn koosta antavat edessä olevat tuolit.




Suomi on menestynyt kansainvälisissä PISA-tuloksissa hienosti. Siitä huolimatta kouluissa ei viihdytä. Joitakin vuosia sitten Maailman Terveysjärjestö WHO:n lähes 40 maata kattavassa tutkituksessa selvitettiin 11-15 vuotiaiden oppilaiden koulukokemuksia. Tässä tutkimuksessa Suomi jäi viimeiseen kolmannekseen kouluviihtyvyyden mittareilla mitattuna.

Myös Suomessa on tehtty tutkimuksia ja esimerkiksi Helsingin seudun oppilaita koskevassa tutkimuksessa HS kysyi asiantuntijoilta, miten poikia voisi auttaa.

Opetusneuvos Irmeli Halinen Opetushallituksesta toteaa HS:n haastattelussa (hs.fi/kotimaa  7.9.2015) :

"Uuden opetussuunnitelman henki on, että oppilaat otetaan mukaan suunnitteluun. Istumisesta on tietoisesti päästävä irti ja lähdettävä ulos luokasta. Uskomme, että tämä malli palvelee parhaiten myös poikia. Vaikka oppimistulokset ovat laskeneet, olemme edelleen Euroopan parhaita."

Kouvola mukana kokeilussa

tsgraf9

Kouvolan kouluille tarjottiin mahdollisuutta lähteä  Opetushallituksen rahoittamaan Mahdollisuuksien maailma -hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää ja monipuolistaa oppimisympäristöjä eli luokkahuoneita. Keskustan koulu Kuusankoskella pääsi mukaan neljän muun koulun kanssa. Englannin kielen lehtori Saija Liikka innostui hankkeen mahdollisuuksista. Loppu on historiaa - tai graffitia.

- Kun itse luin aikoinani kotona läksyjä, tein ne lattialla mahallani maaten, Saija Liikka kertoo. Niinpä hän antaa luokkansa oppilaiden itse valita asennon, jossa tehtävät tehdään.

"Hankkeen avulla oppilaat osallistetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan joustavia oppimisympäristöjä, jotka tukevat erilaisia oppijoita ja oppimistyylejä. Sitouttamalla oppilas oppimisympäristön suunnitteluun lisätään kouluviihtyvyyttä ja oppilaan hyvinvointia. Hankkeen tavoitteena on löytää uusia pedagogisia ratkaisuja oppiainerajat ylittävään yhteistyöhön. " – OPH

Hanke jatkuu vuoden 2016 loppuun asti.

Selkävaivojen ja istumisen keston välillä on todettu yhteys jo lapsilla ja nuorilla. Viime aikoina onkin keskusteltu seisomatyöskentelyn tuomisesta myös kouluihin. Tässä Keskustan koulu on ollut aikaansa edellä  antaessaan myös koululaisille mahdollisuuden tehdä tehtäviä seisten. Saija Liikan luokkahuoneeseen hankitut "seisomapöydät" ovat olleet todella suosittuja näinä muutamina viikkoina, jotka ne ovat luokassa olleet.

Annetaan aisteille virikkeitä

Keskustan koulu pitää sisällään jotain, jota kaikilla kouluilla ei olekaan. Siellä on luokkahuone, joka ei näytä ollenkaan luokkahuoneelta. Tuoleina on satulaistuimia ja isoja, värikkäitä palloja. Seinustalla on kasa värikkäitä säkkituoleja. Ja yhdellä seinällä on graffiti?

Oppilaat otettiin mukaan ideoimaan luokkahuoneen uudenlaista kalustusta ja ilmettä. Liikka nauraa, että suunnitteluvaiheessa ilmaan  lensi ajatuksia karkkibaarista porealtaaseen. Ideointi kiteytyi yhdeksi - luokkahuoneen valkealle seinälle maalattava graffiti. Ajatuksen heitti ilmaan neljä poikaa ja he myös toteuttivat graffitin alusta loppuun.

Kouvolan kaupungin "Kulttuurikapina" kesällä 2015 piti sisällään graffitikokeilun ja -kurssin, jonka yksi vetäjä, Vesa Linnasmaa, pyydettiin mukaan pitämään oppilaille graffitityöpajaa.

- Tämähän oli tosi pika-pikakurssi lyhyellä aikavälillä, mutta hyvin pojat ottivat homman hanskaan, Linnasmaa kehuu.

tsgraf3

Aleksi Kuulusa ja Atte Taimisto olivat mukana ideoimassa ja toteuttamassa graffitia kahden muun pojan kanssa. Aleksi on kokeillut graffitia aiemminkin ja homma on hänellä hallussa - ainakin omasta mielestään. "Helppoa kun tekee vain tekstiä".

Atte puolestaan tykkää piirtää, mutta hänelle tämä on ensimmäinen näin suuri kokeilu. Häntä jännitti, miltä työ näyttäisi valmiina. Aihetta Atte etsi kevään aikana, mutta ei löytänyt sopivaa edes ulkomaanmatkalta Portugaliin. Kotoa sitten löytyi englantilainen puhelinkioski-pankki, joka siirtyi sujuvasti seinälle.

tsgraf2

Kaksi istuntoa suunniteltiin, yksi kerta meni hahmotteluun seinälle ja neljännellä kerralla päästiin itse asiaan - maalaamaan. Että onkos pojat hiukka täpinöissään?

- Kyllä, nauraa Saija  Liikka. Viikolla on raoteltu luokkahuoneen ovea moneen kertaan ja käyty katsomassa hahmotelmaa.

tsgraf8

Kun astun luokkahuoneeseen, ilman täyttää maalin katku. Ikkunat ovat levällään ja Saija Liikka käsittelee sen edessä värikkäitä istuintyynyjä. Seinän edessä on neljä haamua - pojat ovat pukeutuneet päästä varpaisiin peittäviin, valkoisiin suojahaalareihin ja kasvojen edessä on maskit. Kuka on kuka?

Ohjaaja Vesa Linnasmaa opastaa poikia kädestä pitäen.

"Aleksi, vie suutin vähän lähemmäs seinää, saat tarkemman jäljen."

"Atte, maalaa vähän laajemmalla kaarella ja ravista purkkia aina välillä."

graff4

Graffitimaalausta, öljyvärejä, akvarelleja, sekatekniikkaa - ja musiikkia. Näistä löytyy Vesa Linnasmaan arki. Leipä perheelle tulee musiikista, särvin siitä muusta. Freelancermaalaajana hän tekee keikkaa myös tällaisissa koulutusprojekteissa. Kevään päätteeksi hän pitää Kouvolan kaupungille jatkokurssin vuoden takaiselle graffitin alkeiskurssille. Ohjaajan työtä nuorten keskuudessa ei ainakaan haittaa se, että Linnasmaa maalaa mieluusti pääkalloja, numeroita ja kirjaimia.

Vesa Linnasmaa on tyytyväinen työn lopputulokseen. Hänestä se on todella hieno ensikertalaisten ponnistus, varsinkin kun aikaa oli todella vähän ensikertalaisten opastamiseen.

Kaiken kaikkiaan Kouvolan kaupungin opetuksesta vastaavat päättäjät saavat ison plussan lähtemisestä näin rohkeaan kokeiluun. Ja oppilaat saavat ihailla graffitia luokkahuoneen seinällä pitkään. Sitä ovat käyneet ihailemassa myös vanhemmat ja kaverit.

tsgraf5

Ensimmäistä kertaa iso graffitia tehdessä maali saattaa valua. Ohjaaja Vesa Linnasmaa aopetti pojille myös sen, miten tämä saadaan korjattua.

 

* * * * * * * * * * * *

Opetushallituksen kehittämistyön lähtökohtana on kehittää maailman parasta oppimista oppijan näkökulmasta. Virastolla on käynnissä useita eri koulutuksen kehittämishankkeita, joista lisätietoa näillä sivuilla. Osana kehittämishankkeita Opetushallitus jakaa valtionavustuksia kouluille ja oppilaitoksille.

Meneillään olevia kehittämishankkeita ovat muun muassa tieto- ja viestintätekniikkaan sekä kansainvälisyyteen liittyvät hankkeet. 

Valtionavustustoiminnan ensisijaisina tavoitteina on tukea kehittämis-, kokeilu- ja käynnistämishankkeita, joissa tuotetaan levittämiskelpoisia malleja, menetelmiä ja käytäntöjä sekä pyritään pysyviin toiminnallisiin tai rakenteellisiin muutoksiin ja parannuksiin.

Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen (tilaratkaisut)

Rahoitetut hankkeet kehittävät oppimisympäristöjen tilojen, kalusteiden ja varusteiden monipuolista käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Oppimisympäristöihin kuuluvat sisätilojen lisäksi koulun/oppilaitoksen ulkotilat. Kehittämistoiminnan tavoitteena on parantaa koulussa viihtymistä, koulun ilmapiiriä ja oppilaiden mahdollisuuksia vaikuttaa omiin oppimisympäristöihinsä. Lisäksi hankkeissa panostetaan oppiainerajat ylittävään toimintaan ja mediakasvatukseen. Hankkeiden rahoituskausi on 26.9.2014–31.12.2016.

 








Riippumaton verkkojulkaisu

Toisinsanoen-verkkolehti on puolueeton ja riippumaton verkkojulkaisu, josta lukija löytää sekä paikallisesti että alueellisesti kiiinnostavia uutisia tapahtumista, elinkeinoelämästä ja ihmisistä.

Lehteä toimitetaan ammattitaidolla ja hyvää journalistista tapaa noudattaen.



Mainostajalle

Haluatko mainostaa Toisinsanoen.fi -verkkolehdessä?

Ota yhteyttä:
toimitus@toisinsanoen.fi

Toimittajat

Lehden toimittajakunta muodostuu kokeneista toimittajista sekä asiantuntijakirjoittajista. Heidän avullaan on helppo sukeltaa toisinsanoen-lukunautintoihin niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa.

Tutustu toimittajiin >

Ideologia

ToisinSanoen tarjoaa vaihtoehdon heille, jotka haluavat lukea riippumattomia uutisia lähialueelta ja hieman kauempaakin.

Lehtemme lukijakuntaan kuuluu myös eri maissa asuvia ulkosuomalaisia.


© 2017 | Toisin Sanoen