Palaa takaisin edelliselle sivulle

Naiset ja valta

Ristiriitainen naiseus

Ulla Maria Hoikkala, 5.12.2009


Ulla Maria Hoikkala

Naiseen ja naiseuteen liittyy voimakkaita tunteita, jotka muovaavat yleisiä käsityksiä.

Naiseen ja naiseuteen liittyy voimakkaita tunteita, jotka muovaavat yleisiä käsityksiä.




Miten naisiin suhtaudutaan ja miten heistä saa puhua? Audin myyntijohtaja Esko Kiesi sohaisi – tahallaan tai tahtomattaan – muurahaispesää verratessaan naista autoon. Hän sai niskaansa ryöpyn sekä naisilta että miehiltä, ja joutui pyytämään julkisesti anteeksi.

Nainen on ollut - ja on yhä – hyvin ristiriitainen olento ihmiskunnassa. Hän on herättänyt miehissä uteliaisuutta ja ristiriitaisia ajatuksia. Viime aikainen uutisointi on osoittanut, että aihe on edelleen räjähdysherkkä. Naiseen ja naiseuteen liittyy voimakkaita tunteita, jotka muovaavat yleisiä käsityksiä tasapäistäen naisia kulttuurista riippumatta.

Tasa-arvo on Suomessa eurooppalaisittain korkeahko ja suomalaiset naiset saivat toisena maailmassa yleisen äänioikeuden. Miksi naiseus on Suomessa edelleen arka aihe? Alastonkuvia laitetaan internetin kuvapalstoille, mutta työelämässä ollaan napit visusti napitettuna.

Maahanmuuttajien myötä Suomeen on tullut naiskäsityksiä eri kulttuureista, mutta keskustelu on ollut yksipuolista. Vaikka maahanmuuttajista on tullut  osa suomalaista yhteiskuntaa, meidän naiseutemme on parempaa. Vai onko?

Onko kyse kuitenkin vallasta? Valtaahan ei anneta, se otetaan - oli kyse miehistä tai naisista. Yrittäjyydessä naiset ovat rohkeita - 33 prosenttia yrittäjistä on naisia.  Ylimmällä päättäjätasolla naisia ei juurikaan näe – eivätkö naiset uskalla vai halua huipulle?


Peniskateuttako kaikki?

Kautta aikojen tutkijat, sosiologit ja filosofit ovat lausuneet painavan arvionsa naiseudesta ja naisen arvosta yhteiskunnassa. Liekö näiltä ajoilta edelleen vallalla käsitys, että nainen olisi jotenkin heikompi kuin mies - sekä henkisesti että fyysisesti.

Lajien syntyä 1800-luvulla tutkinut  Charles Darwin asetti naiset alempaan rotuun. Hänen aikalaisensa, sosiologi Gustave Le Bon puolestaan oli sitä mieltä, että "monien naisten aivot ovat kooltaan lähempänä gorillan kuin kehittyneempiä miehen aivoja".

Muinaisessa Kreikassa lääkäri Galenos katsoi naisen kehityksen jääneen kesken. Naisesta olisikin pitänyt tulla mies! Anatomisten havaintojen ja tutkimustensa perusteella Galenos totesi, että naisen sukuelimet olivat jääneet kehon sisälle.

400-luvulla elänyt kirkkoisä Augustinus piti kaikkia naisia vaarallisina viettelijättärinä - Eevan jälkeläisinä. Siksi miestä tarvittiin hillitsemään naisten seksuaalista vetovoimaa. Tuomas Akvinolainen (1200-luku) puolestaan piti naista viallisena olentona, joka syntyi viallisesta siemenestä.

Lähestyttäessä nykyaikaa samankaltaisia käsityksiä on vallalla eri puolella maailmaa. Martti Lutherin mielestä nainen oli luotu istumaan fyysisen rakenteensa vuoksi, olihan naisella " leveät lanteet ja suuri takalisto".
rouvat2
Viktoriaanisella ajalla nainen nostettiin jalustalle ja hänen kehoaan ei saanut käyttää nautinnon välineenä. Nainen oli luotu suvunjatkamista varten, synnyttämään jälkeläisiä.

Psykoanalyysin isää Sigmun Freudia siteerataan yhä tänäkin päivänä. Hän ei koskaan ymmärtänyt naisia ja piti heitä ongelmallisina olentoina, joita vaivaa peniskateus.

Vielä natsien hallitsemassa Saksassa 1930-luvulla noudatettiin filosofi Nietschen ohjenuoraa, jossa naisen tehtävä oli olla kaunis ja synnyttää. Hitlerin ansiosta naiset menettivät oikeutensa ansaita rahaa, samoin poistettiin oikeus muun muassa osallistua lautamiehistöön. Propagandaministeri joseph Goebbelsin mielestä naisen tuli "koristautua uroslintua varten ja hautoa tälle munia".

Mikään ei enää riitä. Arki on tylsää ja kaikesta pitää saada kiksejä. Naisen euro ei edelleenkään vastaa miehen euroa, mutta hyvää vauhtia ollaan menossa kohti suolaista tulevaisuutta.

Nainen on ollut varsin näkyvästi esillä myös Raamatussa. Oltakoon kirjasta mitä mieltä tahansa, historiankirjana se on oivallisesti kuvannut aikakautensa elämää. Mutta se onkin jo toinen tarina.

Lähteet:
Tieteen Kuvalehti HISTORIA 12/2009
Edith Deen: All of the Women of the Bible, 1988
HarperSanFrancisco, A Division of HarperCollins Publishers
(julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 1955)





Riippumaton verkkojulkaisu

Toisinsanoen-verkkolehti on puolueeton ja riippumaton verkkojulkaisu, josta lukija löytää sekä paikallisesti että alueellisesti kiiinnostavia uutisia tapahtumista, elinkeinoelämästä ja ihmisistä.

Lehteä toimitetaan ammattitaidolla ja hyvää journalistista tapaa noudattaen.



Mainostajalle

Haluatko mainostaa Toisinsanoen.fi -verkkolehdessä?

Ota yhteyttä:
toimitus@toisinsanoen.fi

Toimittajat

Lehden toimittajakunta muodostuu kokeneista toimittajista sekä asiantuntijakirjoittajista. Heidän avullaan on helppo sukeltaa toisinsanoen-lukunautintoihin niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa.

Tutustu toimittajiin >

Ideologia

ToisinSanoen tarjoaa vaihtoehdon heille, jotka haluavat lukea riippumattomia uutisia lähialueelta ja hieman kauempaakin.

Lehtemme lukijakuntaan kuuluu myös eri maissa asuvia ulkosuomalaisia.


© 2017 | Toisin Sanoen