Palaa takaisin edelliselle sivulle

Värianalyysi - iloa, valoa ja vähän hupia elämään

Miksi joku väri näyttää paremmalta naapurin päällä kuin itsellä?

Ulla M. Hoikkala, 15.7.2010


Ulla Maria Hoikkala




Miksi joku väri näyttää paremmalta naapurin päällä kuin itsellä? Tai miksi työkaveri tuntuu hehkuvan uudessa lookissaan? Ehkäpä he ovat käyneet värianalysissa, jossa haetaan harmoniaa ja vahvistusta ihmisen omille väreille vaatteissa, koruissa, meikeissä ja asusteissa.

Parikymmentä vuotta sitten puskaradio kuhisi - Suomeenkin rantautui uusi kauneustrendi, värianalyysi. Konsultit opastivat pääosin naisia oman väripalettinsa löytämisessä ja soveltamisessa.

Värikonsultteja syntyi ja katosi tiuhaan tahtiin. Verkostomarkkinoinnilla myytiin tuotteita, mutta siinä tuskin kukaan pääsi rikastumaan. Sitkeimmät ja ammattitaitoisimmat selviytyivät lamavuosista ja ovat tänä päivänä yhä toiminnassa, kuka paremmin kuka vaatimattomammin.

Mutta mitä värikonsultointi ja värianalyysi oikeastaan on? Mitä siinä tapahtuu ja mitä sillä haetaan?


Keskittymistä ja teknologiaa


Tämän päivän analyysit ovat sisällöltään samantyyppisiä kuin ennen, ainoastaan välineet ovat modernisoituneet. Analyysin tekemiseen käytetään usein tietokoneohjelmia, jotka pystyvät erottamaan kymmeniä miljoonia värisävyjä toisistaan ja tekemään yhä yksilöllisempiä värikarttoja niitä haluaville asiakkaille.

Teknologiasta huolimatta analyyseja tekevät haluavat keskittyä asiakkaaseen, jonka kanssa työskentelevät. Näin on parhaat mahdollisuudet löytää juuri asiakkaan ihon oikea värisävy ja sitä vahvistavat värit.

Kuusankoskelainen Anja Toivio teki värianalyyseja Amerikasta Norjan kautta Suomeen tulleen Beauty for All Seasons -sarjalla, joka tiettävästi ensimmäisenä maailmassa kehitti tietokoneavusteisen värianalyysin.
Analyysien tekemisen hän lopetti joitakin vuosia sitten, mutta opit ovat edelleen päässä.
- Analyysi onnistuu aina parhaiten, jos se voidaan katsoa Luojan luomasta hiusväristä. Tämä on nykyään vaan entistä vaikeampaa, kun hiuksia värjätään ja monasti vielä usealla värillä, Anja Toivio toteaa. Periaatteessa ihmisen perussävy ei muutu ajan myötä, vaikkakin esimerkiksi hiusten tuummuusaste saattaa muuttua ikääntymisen myötä.


Harmoniaa ja vahvistusta omille värisävyille

analyysi
Värianalyysissa haetaan harmoniaa ihmisen omille väreille suhteessa niihin väreihin, joita hän ottaa ulkopuolelta käyttöönsä - vaatteet, meikit ja muut tehosteet eli korut, asusteet jne. Lähtökohtaisesti pyritään tukemaan asiakkaan omia värejä, joita korostetaan värianalyysin mukanaan tuomilla vaatesävyillä. Vaikka analyysissä haetaan asiakkaalle optimaalisia värejä, lopputuloksen ei aina tarvitse olla mustavalkoinen vaan sitä voidaan soveltaa sen mukaan, mikä asiakkaasta tuntuu hyvältä.

Taiteessa sallitaan voimakkaiden vastavärien käyttö tehosteena esimerkiksi maalauksissa. Ihmiseen tätä tehokeinoa harvemmin tulee kokeiltua. Vaikkakin joskus peiliin katsoessaan näkeekin itselleen tuntemattoman tyypin. Jos värianalyysilla saadaan aikaiseksi ulkoisen hyvinvoinnin merkit ja lisäksi itsetunnon kohoamisen kautta sisäisen hyvinvoinnin tunne, silloin se puolustaa paikkaansa.  

Hyvin usein värianalyysi on asiakkaalle eräänlainen välitilinpäätös, jossa tarkistetaan ulkoiset merkit. Värianalyysi vahvistaa itsetuntoa. Mikäpä parempi itsetunnon kohottaja kuin vaikkapa naapuri, joka huomauttaa ulkoisesta hehkusta ja silmien kauniista väristä.


Liike-elämän värimaailma


Ulkoisen olemuksen merkitys esiintymiseen ja yleisön vastaanottavaisuuteen on tunnustettu jo pitkään. Stailaukset ovat rantautuneet myös tavarataloihin, joissa vaateosastoilla on ammattilaisia, jotka antavat väri- ja pukeutumisneuvoja asiakkaille. Jopa miehet ovat innostuneet tähän trendiin.

Tämä pätee myös yritysmaailmaan, jossa "imago" on kaiken a ja o. Imagon rakentamiseen palkataan mainostoimistoja ja yritysstailauksen ammattilaisia.

Liike-elämän kansainvälistyessä myös toisen osapuolen ymmärtäminen on tullut entistä tärkeämmäksi. Väreillä on kussakin kulttuurissa oma merkityksensä ja niinpä värien ymmärtäminen myös kansainvälisessä kaupankäynnissä on noussut tärkeään asemaan.  


Vuodenaikavärit


Värianalyysit jakavat sävyt lämpimiin (kevät ja syksy) ja viileisiin (kesä ja talvi). Jo paljaalla silmällä näkee, että pohjoismaalaiset ja etelämaalaiset kuuluvat eri kasteihin pelkän ihonvärin perusteella. Etelämaalaisten oliivinen perusväri ja verevät, tummat sävyt ovat syksyn ihmisten perusvärejä. Vaaleat pohjoismaalaiset sinisine silmineen puolestaan edustavat  kesää ja talvea. Irlannista löytyy tyypillisiä kevätihmisiä punaisine tukkineen ja pisamineen.

Kukin osa-alue pitää sisällään jopa kymmeniä eri sävyjä, esimerkiksi talvisävyjä on n. 20.

Oltiinpa värianalyyseistä mitä mieltä tahansa, niiden tekeminen on hauskaa ja sosiaalista puuhaa. Omien värisävyjen etsiminen, vertailu oman vaatekaapin sisältöön ja uusien löytäminen ovat hauskaa ajanvietettä.

Jos analyyseilla saadaan iloa, valoa ja helppoutta elämään, on se vaivan arvoinen ponnistus.





Riippumaton verkkojulkaisu

Toisinsanoen-verkkolehti on puolueeton ja riippumaton verkkojulkaisu, josta lukija löytää sekä paikallisesti että alueellisesti kiiinnostavia uutisia tapahtumista, elinkeinoelämästä ja ihmisistä.

Lehteä toimitetaan ammattitaidolla ja hyvää journalistista tapaa noudattaen.



Mainostajalle

Haluatko mainostaa Toisinsanoen.fi -verkkolehdessä?

Ota yhteyttä:
toimitus@toisinsanoen.fi

Toimittajat

Lehden toimittajakunta muodostuu kokeneista toimittajista sekä asiantuntijakirjoittajista. Heidän avullaan on helppo sukeltaa toisinsanoen-lukunautintoihin niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa.

Tutustu toimittajiin >

Ideologia

ToisinSanoen tarjoaa vaihtoehdon heille, jotka haluavat lukea riippumattomia uutisia lähialueelta ja hieman kauempaakin.

Lehtemme lukijakuntaan kuuluu myös eri maissa asuvia ulkosuomalaisia.


© 2018 | Toisin Sanoen